Hemma från havet

Vart en lång helg på havet. Eller egentligen inte, men ni får veta mer längre ner. I ferdags satte vi iaf segel mot Sandhamn, för en tävlingshelg ute till havs. Med första start klockan 10 på lördagen, vart de ltie sovmorgon (kl7) innan det var dags att vakna och segla ut. Två korta race på förmiddagen, varav vi totalt missade starten på de första racet. Men vi kom iaf inte sist i mål, och vi ha de dessutom kul, så vem orkar bry sig. vid 14,00 var det dags för långa racet. Hela 110Nm skulle avklaras innom 24 timmar. Med en lätt överslagsräkning gissade vi på att det skulle bli segling i ca22 timmar ute på östersjön. Men vid 23 tiden började de blåsa klart mer än beräknat och inte var det varmt heller. 10 grader i luften, 11 i vattnet och vindar upp till 12m/s. Vid 3 tiden på natten frös jag så mycket, att jag gick ner för att värma mig, men de skulle jag inte gjort. När jag var där nere för att värma mig och vila lite, sprang plöstligt P ut ur sin hytt, och till diskhon. Med händerna för öronen var det ändå omöjligt att undvika vad som pågick. När de kommer till sånt, så kan jag påverkas, och 10min senare, är de min tur att springa ut och trycka undan P, för att själv titta efter vad jag ätit under dagen. Efter 45 minuter vid diskhon, slocknade jag i en hytt, och vaknade inte förrän på morgonen då de andra började reva seglena för att vi gått i mål. Den starka vinden som gjort mig sängliggandes gjorde även så vi fick en havstid på drygt 16 timmar.
Vägen hem till Viggan däremot var så lugn och fin och solen gassade och gjorde oss röda.
Tack alla som gjort de till en bra helg!

   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0